Integracja Sensoryczna – objawy wskazujące na potrzebę terapii

  • 7 grudnia 2017

Drogi rodzicu, aby wychwycić zaburzenia integracji sensorycznej przyjrzyj się zachowaniu swojego dziecka na co dzień, w trakcie jego pobytu w domu czy poza nim, i zwróć szczególną uwagę na:

  • jego rozwój ruchowy i aktywność (np. w trakcie zabawy z innymi dziećmi czy jest aktywne czy bierne),
  • reakcję na bodźce docierające do dziecka (np. jedzenie, fakturę ubrań czy dotykanych przedmiotów, muzykę),
  • uwagę (m.in zdolność koncentracji),
  • rozwój mowy (np. czy mowa jest niewyraźna, zbyt cicha lub za głośna).

   Poniżej przedstawiam Tobie najczęstsze objawy zaburzeń przetwarzania sensorycznego, które wskazują na konieczność terapii u dziecka:

  • nie lubi czynności pielęgnacyjnych takich jak: obcinanie włosów czy paznokci, czesanie włosów, mycie twarzy czy zębów, smarowania kremem, itp.
  • unika lub bardzo lubi przytulanie czy kołysanie,
  • nosi ubrania tylko z konkretnych materiałów,
  • preferuje dania papkowate,
  • unika wspinania się lub skakania lub twarde
  • ma słabą równowagę: zdarza mu się często potykać czy upadać,
  • nie lubi jeździć samochodem, windami, schodami ruchomymi,
  • przejawia lęk przed upadkiem lub wysokością np. boi się wejść po schodach,
  • jest bardzo ruchliwe i ciężko mu pozostać w jednym miejscu np. wierci się w trakcie jedzenia,
  • podczas zabawy podejmuje niezwykle ryzykowne zachowania np. skacze z dużych wysokości,
  • ma problemy z koncentracją, łatwo się rozprasza,
  • jest impulsywne, nadmiernie wrażliwe na krytykę
  • jest bojaźliwe, ciche i wycofane,
  • może być agresywne podczas zabaw,
  • często zdarza mu się zapomnieć o rzeczach lub je gubi np. zapomina o zadaniu domowym,
  • długo uczy się nowym umiejętności/ma problem z opanowaniem ich np. jazda na rowerze, pływanie,
  • śpi nieregularnie,
  • często budzi się w nocy,
  • w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu, żeby oswoić się z sytuacją i zdobyć orientację,
  • w nowym miejscu bywa agresywne lub płacze nie odrywa się od rodziców,
  • ma trudności w rozpoznawaniu części ciała oraz stron prawa/ lewa: np. podczas gier zespołowych rzuca piłką nie w tym kierunku, w którym trzeba,
  • ma trudności z pisaniem, czytaniem, odwzorowywaniem kształtów, cięciem nożyczkami
  • wymaga pomocy przy czynnościach samoobsługi: ubiera się niezdarnie, powoli, ma problem z zawiązaniem butów czy zapięciem guzików,
  • sprawia wrażenie, że szybko się męczy np. przy nauce,
  • nie lubi karuzeli, huśtawek lub wręcz przeciwnie uwielbia je.

   Szybkie wykrycie i prawidłowe zdiagnozowanie zaburzeń procesów Integracji Sensorycznej, dają Twojemu dziecku znacznie większą szansę na zniwelowanie niepokojących objawów. Kluczowa jest regularna praca z fizjoterapeutą, a także realizowanie jego zaleceń w domu, pomiędzy spotkaniami na terapię. 

Bibliografia:

1. Kranowitz C.S., Nie- zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnostyka i postępowanie, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

2. Kranowitz C.S., Nie- zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

3. Kuleczka- Raszewska M., Markowska D., Uczę się poprzez ruch, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.

4. Odowska- Szlachcic B., Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Zeszyt 1, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.

5. Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej – SI, Objawy zaburzeń (dysfunkcji) integracji sensorycznej, źródło: https://www.pstis.pl/pl/html/index.php?v2=block&str=podstrona_objawy, dostęp 25.11.2017.

mgr Hanna Wołowicz