
Drogi rodzicu, aby wychwycić zaburzenia integracji sensorycznej przyjrzyj się zachowaniu swojego dziecka na co dzień, w trakcie jego pobytu w domu czy poza nim, i zwróć szczególną uwagę na:
- jego rozwój ruchowy i aktywność (np. w trakcie zabawy z innymi dziećmi czy jest aktywne czy bierne),
- reakcję na bodźce docierające do dziecka (np. jedzenie, fakturę ubrań czy dotykanych przedmiotów, muzykę),
- uwagę (m.in zdolność koncentracji),
- rozwój mowy (np. czy mowa jest niewyraźna, zbyt cicha lub za głośna).
Poniżej przedstawiam Tobie najczęstsze objawy zaburzeń przetwarzania sensorycznego, które wskazują na konieczność terapii u dziecka:
- nie lubi czynności pielęgnacyjnych takich jak: obcinanie włosów czy paznokci, czesanie włosów, mycie twarzy czy zębów, smarowania kremem, itp.
- unika lub bardzo lubi przytulanie czy kołysanie,
- nosi ubrania tylko z konkretnych materiałów,
- preferuje dania papkowate,
- unika wspinania się lub skakania lub twarde
- ma słabą równowagę: zdarza mu się często potykać czy upadać,
- nie lubi jeździć samochodem, windami, schodami ruchomymi,
- przejawia lęk przed upadkiem lub wysokością np. boi się wejść po schodach,
- jest bardzo ruchliwe i ciężko mu pozostać w jednym miejscu np. wierci się w trakcie jedzenia,
- podczas zabawy podejmuje niezwykle ryzykowne zachowania np. skacze z dużych wysokości,
- ma problemy z koncentracją, łatwo się rozprasza,
- jest impulsywne, nadmiernie wrażliwe na krytykę
- jest bojaźliwe, ciche i wycofane,
- może być agresywne podczas zabaw,
- często zdarza mu się zapomnieć o rzeczach lub je gubi np. zapomina o zadaniu domowym,
- długo uczy się nowym umiejętności/ma problem z opanowaniem ich np. jazda na rowerze, pływanie,
- śpi nieregularnie,
- często budzi się w nocy,
- w nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu, żeby oswoić się z sytuacją i zdobyć orientację,
- w nowym miejscu bywa agresywne lub płacze nie odrywa się od rodziców,
- ma trudności w rozpoznawaniu części ciała oraz stron prawa/ lewa: np. podczas gier zespołowych rzuca piłką nie w tym kierunku, w którym trzeba,
- ma trudności z pisaniem, czytaniem, odwzorowywaniem kształtów, cięciem nożyczkami
- wymaga pomocy przy czynnościach samoobsługi: ubiera się niezdarnie, powoli, ma problem z zawiązaniem butów czy zapięciem guzików,
- sprawia wrażenie, że szybko się męczy np. przy nauce,
- nie lubi karuzeli, huśtawek lub wręcz przeciwnie uwielbia je.
Szybkie wykrycie i prawidłowe zdiagnozowanie zaburzeń procesów Integracji Sensorycznej, dają Twojemu dziecku znacznie większą szansę na zniwelowanie niepokojących objawów. Kluczowa jest regularna praca z fizjoterapeutą, a także realizowanie jego zaleceń w domu, pomiędzy spotkaniami na terapię.
Bibliografia:
1. Kranowitz C.S., Nie- zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego- diagnostyka i postępowanie, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
2. Kranowitz C.S., Nie- zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
3. Kuleczka- Raszewska M., Markowska D., Uczę się poprzez ruch, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
4. Odowska- Szlachcic B., Terapia integracji sensorycznej. Ćwiczenia usprawniające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania motorycznego. Zeszyt 1, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2011.
5. Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej – SI, Objawy zaburzeń (dysfunkcji) integracji sensorycznej, źródło: https://www.pstis.pl/pl/html/index.php?v2=block&str=podstrona_objawy, dostęp 25.11.2017.
