Drodzy rodzice, aby dostrzec ewentualne zaburzenia integracji sensorycznej u dziecka, warto uważnie obserwować jego codzienne zachowanie, zarówno w domu, jak i poza nim. Zwróćcie szczególną uwagę na następujące aspekty:
-
- Rozwój ruchowy i poziom aktywności: Czy dziecko jest aktywne podczas zabawy z innymi, czy może raczej wykazuje bierną postawę?
-
- Reakcje na bodźce: Jak reaguje na różne bodźce, takie jak jedzenie, tekstura ubrań, dotyk, dźwięki, muzyka?
-
- Uwaga i koncentracja: Jak radzi sobie z koncentracją? Czy łatwo się rozprasza?
-
- Rozwój mowy: Czy mowa dziecka jest wyraźna, odpowiednio głośna, czy może zauważasz problemy z wymową?
Poniżej znajdziesz listę najczęstszych objawów, które mogą sugerować zaburzenia przetwarzania sensorycznego i wskazują na potrzebę terapii:
-
- Niechęć do czynności pielęgnacyjnych: Dziecko może unikać takich czynności jak obcinanie włosów, paznokci, czesanie, mycie twarzy, mycie zębów, smarowanie kremem.
-
- Problemy z dotykiem: Dziecko może unikać lub, wręcz przeciwnie, nadmiernie lubić przytulanie, kołysanie.
-
- Wybiórczość ubrań: Preferuje noszenie ubrań wykonanych z konkretnych materiałów.
-
- Preferencje żywieniowe: Może preferować jedzenie tylko papkowatych pokarmów.
-
- Unikanie aktywności fizycznej: Może unikać wspinania się, skakania, twardych powierzchni, może mieć słabą równowagę, co objawia się częstym potykaniem i upadkami.
-
- Niechęć do ruchu: Nie lubi jazdy samochodem, windami, schodami ruchomymi, przejawia lęk przed wysokościami.
-
- Nadmierna ruchliwość: Dziecko może być bardzo ruchliwe, ma trudności z pozostaniem w jednym miejscu, np. podczas jedzenia.
-
- Ryzykowne zachowania: Podczas zabawy podejmuje niezwykle ryzykowne działania, takie jak skakanie z dużych wysokości.
-
- Problemy z koncentracją: Łatwo się rozprasza, ma trudności z utrzymaniem uwagi.
-
- Podczas zabawy podejmuje niezwykle ryzykowne zachowania np. skacze z dużych wysokości,
-
- Ma problemy z koncentracją, łatwo się rozprasza,
-
- Nadmierna wrażliwość na krytykę: Może być impulsywne, nadmiernie wrażliwe na krytykę.
-
- Nieśmiałość i wycofanie: Dziecko może być bojaźliwe, ciche, wycofane.
-
- Agresywne zachowania: Może przejawiać agresję podczas zabaw.
-
- Problemy z pamięcią: Często zapomina o rzeczach, gubi je, zapomina o zadaniach domowych.
-
- Trudności w nauce nowych umiejętności: Dziecko długo uczy się nowych rzeczy, takich jak jazda na rowerze, pływanie.
-
- Problemy ze snem: Śpi nieregularnie, często budzi się w nocy.
-
- Trudności z adaptacją: W nowym miejscu może czuć się zagubione, potrzebuje sporo czasu na oswojenie się z sytuacją.
-
- Problemy z orientacją przestrzenną: Dziecko może mieć trudności z rozpoznawaniem części ciała, stron lewa/prawa, np. podczas gier zespołowych.
-
- Problemy z czynnościami manualnymi: Trudności z pisaniem, czytaniem, odwzorowywaniem kształtów, cięciem nożyczkami.
-
- Niezdarność: Wymaga pomocy przy czynnościach samoobsługowych, takich jak ubieranie się, zawiązywanie butów, zapinanie guzików.
-
- Szybkie męczenie się: Dziecko może sprawiać wrażenie, że szybko się męczy, np. podczas nauki.
-
- Reakcje na huśtawki i karuzele: Dziecko może unikać huśtawek, karuzel, lub wręcz przeciwnie, uwielbiać je.
Dlaczego wczesna diagnoza jest kluczowa?
Wczesne rozpoznanie i odpowiednia diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej znacząco zwiększają szanse na złagodzenie niepokojących objawów. Kluczowa jest systematyczna praca z fizjoterapeutą oraz regularne wykonywanie zaleconych ćwiczeń w domu. Dzięki temu dziecko będzie miało możliwość pełniejszego rozwoju i lepszego funkcjonowania na co dzień.