Program kursu poświęconego spastyczności
Program kursu poświęconego spastyczności opiera się przede wszystkim o własne, 30-letnie doświadczenia kliniczne Falmedu i jest w 100% autorski. Czerpiemy w nim ze współczesnych metod neurofizjologicznych, które są wykorzystywane w pracy z pacjentami spastycznymi, takich jak Terapia Manualna, PNF czy NDT Bobath. Doktor Stanisław Faliszewski pokazuje uczestnikom swój warsztat terapeutyczny w pracy z paraplegikami, hemiplegikami i tetraplegikami.
Moduł I – Spastyczność
1. Uszkodzenia górnego neuronu ruchowego, przedstawienie najnowszych doniesień naukowych.
2. Ocena spastyczności:
a) Testy napięcia mięśniowego,
b) Badanie neurofizjologiczne pacjenta
c) Karta oceny postępów terapii
d) Ocena zaburzeń motorycznych
3. Studium przypadku:
a) Niedowład połowiczny po udarze
b) Paraplegia – uraz rdzenia
c) Tetraplegia – mózgowe porażenie dziecięce
Moduł II – Skale oceny funkcjonalnej
1. Ocena reakcji stowarzyszonych.
2. Transfer ruchu pacjenta spastycznego:
a) Obrotu – zmiana pozycji,
b) Siadanie – zmiana pozycji,
c) Wstawanie, stanie,
d) Chodzenie – funkcjonalna analiza wykładników chodu pacjenta spastycznego
Moduł III – Praca w grupach terapeutycznych
1. Planowanie procesu terapii:
a) Hemiplegia,
b) Diplegia,
c) Tetraplegia,
2. Techniki hamowania spastyczności:
a) Terapia,
b) Aktywność dnia codziennego,
3. Ocena reakcji równoważnych:
a) Skale oceny fizjoterapeutycznej,
b) Stymulacje prawidłowego wzorca ruchowego,
4. Ocena chodu:
a) Biomechaniczny układ ruchu,
b) Wykładniki chodu,
5. Analiza kompensacji w chodzie:
a) Analiza chodu – hemiplegia,
b) Analiza chodu – diplegia
Moduł IV – Wpływ reakcji stowarzyszonych na wzorce patologiczne reprezentowane przez pacjenta ze spastycznością
1. Synergie wrodzone.
2. Dominacja odruchów tonicznych:
a) Asymetryczny toniczny odruch szyjny,
b) Symetryczny toniczny odruch szyjny,
c) Pozytywna i negatywna reakcja podparcia,
d) Odruchy chwytne dłoni i stóp,
3. Techniki hamowania:
a) Neurofizjologiczne:
– NDT Bobath,
– PNF,
– techniki więzadłowo-powięziowe,
b) Wybrane zabiegi fizykoterapeutyczne
4. Terapia ręki:
a) Strategie terapeutyczne,
b) Terapia w aktywności dnia codziennego,
5. Zaopatrzenie ortopedyczne:
a) Za i przeciw,
b) Prawidłowy dobór zaopatrzenia
6. Dyskusja i analiza pacjentów przez uczestników